نقــدِنقــد

خطـخطیـ هــای سید حسام الدین حسینی
مشخصات بلاگ
نقــدِنقــد

حضرت روح الله : غیر حق تعالی نور نیست، همه ظلمت‌اند و اگر چنانچه، ما از این حجابهای ظلمانی بیرون برویم و همین‌طور اگر موفق بشویم از حجابهای نورانی هم بیرون برویم و همه حجابها را خرق کنیم، آن وقت حق را به همه صفات و اسمائش مشاهده می‌کنیم و غیر او کسی‌نیست، سراب است.

طبقه بندی موضوعی
شنبه, ۲۴ فروردين ۱۳۹۲، ۰۴:۱۳ ب.ظ

تکنوکراسی الهی؟!

دیروز آقای مظفر سخنگو و رئیس ستاد انتخاباتی ائتلاف پیشرفت در جمع دانشجویان دانشگاه شاهد مدعی شد که اقای قالیباف به روایت سکولار از تکنو کراسی معتقد نیست ! بنده حقیر نیز پس مطالعه اظهارت ایشان گمان کردم لابد در سیر خدمات آقای شهردار نظریه ی تکنوکراسی اسلامی نیز تولید شده لذا به اظهارت ایشان مراجعه کردم و قصد دارم هرچه یافتم را به اضافه پاره ای توضیحات به اطلاع شما برسانم.

                                                                                                   

 

اپیزود اول : پاره ی اول توضیحات  

تکنو کراسی از دو واژه یونانی TEKHNE به معنای فن و هنر و KRATOS به معنای قدرت و حکومت گرفته شده است . در واقع اگر بخواهیم تکنو کراسی را معنی کنیم می­توان آن را به حکومت فن یا فن سالاری معنی کرد .

آقای دکتر ساروخانی مفهوم تکنوکراسی را در دایره المعارف علوم اجتماعی اینگونه توضیح می­دهد : « تکنوکراسی به معنی حکومت فن یا فن سالاری است که این زمامداران،کارشناسان و صاحبان فن بر ماشینیسم و دانش فنی و مهارتهای تکنولوژیک تکیه دارند و زندگی سیاسی و اقتصادی را رهبری می­کنند.»

سابقه پیدایش اندیشه تکنوکراسی در غرب به اواخر قرن هیجدهم و اوایل قرن نوزدهم برمی­گردد . اما در واقع از ابتدای قرن بیستم بود که با نظرات دارندورف و برنهام صورتی منسجم به خود گرفت . آن ها معتقد بودند در جامعه ای که همه چیزش به سمت تخصصی شدن پیش رفته حاکمیت نیز باید به دست صاحبان فن و فن سالاران باشد . در واقع آن ها به دنبال کاستن سهم سرمایه داری در حاکمیت و اعمال قدرت در جامعه مدرن بودند و به همین دلیل از قدرت تکنسین ها حمایت می­کردند. آن ها در کتابهای خود ادعا می­کردند سهام دارن یا همان صاحبان سرمایه اجازه اعمال نفوذ و پیاده شدن نظرات مدیران و صاحبان فن را نمی­دهند . ادعایی که بعد ها سی رایت ملیز در کتاب خود« نخبگان قدرت» این گونه به آن پاسخ می­دهد: «این که می­گویند هیاتهای مدیره با سهامدارن اختلاف دارند افسانه ای بیش نیست . تحقیقات نشان می­دهد که هیات مدیره ها و سهامدارن از لحاظ خانوادگی با یکدیگر ارتباط دارند. قسمت عمده ای از هیئت مدیره ها خود صاحبان سهام عمده ای هستند و همچنین از نظر ایدئولوژیکی هیچگاه مواضعی را اتخاذ نکرده اند که با منافع عمده سهامدارن در تضاد باشد . بنابراین هیچگونه اختلافی بین آن ها وجود ندارد .»

اما سابقه تکنو کراسی در ایران به «کانون مترقی» و «حزب ایران نوین» برمی­گردد که ریاست آن را حسنعلی منصور به عهده داشته است. این حزب در واقع مجرایی برای جذب دانش آموختگان فنون جدید که عمدتا در ایالات متحده تحصیل کرده بودند برای مناصب ممتاز دولتی به حساب می­آمد . حسین فردوست در کتاب خاطرات خود ادعا می­کند که تاسیس «کانون مترقی» و «حزب ایران نوین» و علم کردن حسنعلی منصور به عنوان رهبر نخبگان و تحصیلکردگان غربگرای ایرانی طرحی بود که توسط شاپور ریپورتر و اسدالله علم و همدستی گراتیان یاتسویچ رئیس سیا در ایران ریخته شد .

این نگاه پس از انقلاب نیز در قالب جریان ملی گرایان و لیبرال ها و بعد ها در قالب سیاست های حزب کارگزاران سازندگی و دو دولت سازندگی و اصلاحات در سطح کلان مدیریت کشور پیگیری شد . که کارنامه آن در حافظه همه مردم ایران حاضر است .

ایپیزود دوم : اظهارت جنابشان

«ما نباید اقتصاد مقاومتی را یک تئوری علمی بدانیم ، بلکه اقتصاد مقاومتی ، یک رویکرد و یک باور است و موضوعات آن از جنس کمی نیست که به آن کمی نگاه شود و کیفی است که باید نگاه خاص خود را داشته باشد و از ابزار تکنوکراسی و بروکراسی برای پیاده سازی آن استفاده کنیم ، البته ممکن است که بگویند قالیباف ، انسان تکنوکراتی است که باید بگوییم تکنوکرات بودن چیز بدی نیست و به معنای استفاده درست از ابزار خوب و مدرن است که برای پیاده سازی یک آرمان و یک عقل متصل به وحی الهی استفاده می شود و اگر نخواهیم از آن استفاده کنیم باید به عقلمان شک کنیم ، هر چند گاهی  برخی افراد آن را ابزار سیاسی می کنند و طوری وانمود می کنند و مثلا فکر می کنند اگر جایی که می توان با ویدئو کنفرانس حضور پیدا کرد ، پیاده راه بروند و عرق بریزند و نصف روز حرکت کنند یعنی اجر و ثوابش بیشتر است ، در اسلام چنین چیزی را نداریم و نفهمیدیم وهمه اینها مواردی است که نیازمند یک مدیریت اجرایی است تا بتوایم عقلانیت و معنویت را با همه ابزار و امکاناتی که جامعه و بشریت و علم و دانش در اختیارمان گذاشته استفاده کنیم.»

اپیزود سوم : پاره دوم توضیحات یا « خوشتر آن باشد که سر دلبران / گفته آید در حدیث دیگران »

The CHRISTIAN SCIENCE MONITOR   در گزارشی به تحلیل اظهارات و مواضع محمد باقر قالیباف پرداخته است .مانیتور در گزارش خود به نتایج انتخابات سال 84 و شکست قالیباف در آن رقابت اشاره میکند . مانیتور از قول یک دیپلمات غربی نقل میکند که : قالیباف یک چهره ایدئولوژیک نیست بلکه که او تکنوکرات است. و در ادامه با نقل قول از سخنرانی قالیباف در سوییس میگوید او معتقد است که ایران برای رسیدن به جایگاه جدید در جهان به یک دیپلماسی پویا نیازمند است . مانیتور از قول قالیباف ادامه میدهد که "زمان زیادی از انقلاب گذشته" و در تحلیل خود به این نکته اشاره میکند که این شاید نشانه یک سیاست خارجی ملایم از سوی او در برخورد با غرب باشد.

به هر تقدیر این که اقای قالیباف و همراهانشان گمان میکنند که میشود با اظهارنظرهای شبه انقلابی پیامد های دیگر اظهاراتشان را بپوشانند بسیار جالب است .

نظرات  (۱۰)

درگیری نظری با این جماعت جواب نمی دهد. تا بیایی اثبات کنی که آقای قالیباف غربزده است و نظراتش را نقد و بررسی کنی به تو می گوید: با این تئوری بافی ها که نمی شود مملکت اداره کرد. و فورا این سایت www.mardeamal.com  (مرد عمل) را به تو معرفی می کند و در بیلبوردهای شهرداری می نویسد: "به عمل کار برآید، به سخندانی نیست!" از آنجا که این حرفها به مذاق عقل سطحی خوش می آید، مورد پذیرش عوام قرار می گیرد. آنوقت آن دسته از انقلابیها که به اشرافیت فکری مبتلا شده اند درمی مانند که چه جوابی بدهند.
پیشنهاد بنده این است که با توجه به نزدیک شدن انتخابات دوکار لازم است: یکی ارزیابی و هشدار درباره نتایج عملی و ملوس اجرای سیاستهای برآمده از تکنوکراسی و دوم پرهیز از کلی گویی مفرط(اقتصاد مقاومتی و انقلابی بودن و استکبارستیزی و...) و پاسخ به این سوال که می خواهیم رئیس جمهور مطلوب ما در مدت چهار سال آینده چه کارهایی بکند؟
پاسخ:
اجمالا موافقم.اما به نظرم همان معیارهای کلی درعین اجمالی بودن بسیاری کاربردیند و به خوبی میشود برایش مصداق یابی کرد . از طرف دیگر وقتی انتظارات را خرد کنی به سختی میتوان از زیر شخصی نشدن انتظارات و تناقضات احتمالی با آرمان های اصلی  فرار کرد.
ما در طلب توسعه هستیم.
حال فرقی نمی‌کند اسم آن به جای توسعه، پیشرفت باشد یا...
تکنوکرات‌ها حتی اگر اسم ائتلاف خود را «پیشرفت» نگذارند هم رویشان به سمت «بهشت زمینی» است!
این طلب، یک روکش دینی نیاز دارد که یقین بدان آقای شهردار تا روز انتخابات فقط در مدح همین روکش سخن خواهد راند..
به قول سیدعلی باید سوالات و انتظارات ما دقیق شود؛ باید دقیقاً بدانیم مثلاً با ساختار مترو (که یک پدیدۀ تکنولوژیک است و در عین حال در آن کار فرهنگی هم انجام می‌شود) چه نسبتی می‌توان داشت؟!
پاسخ:
«امت» آن قبلی ها که به جای روکش دینی لباس دین تنشان بود و کباده قبض و بسط تئوریک شریعت میکشیدند را کف خیابان انقلاب و کوی دانشگاه زمین گیر کرد این ها که دیگر عرض خود میبرند و زحمت ما میدارند .
اما راجع به دقیق شدن سوالات هنوز درست ملتفت نشدم! با همان معیار های کلی به قول شما غیر دقیق میشود چهار چرخ اندیشه دوستان را برد روی هوا...

نباید اشتباه سال 76 تکرار شود. دلایلی بیاورید که مردم را با خود همراه کنید. دلایلی ساده و تاثیر گذار

چند تا از این معیار های کلی رو میتونی بگی!
پاسخ:
بله!
1- مرزبندی با اسلام آمریکایی:جهت فهم اسلام آمریکایی و اسلام انقلابی به صحیفه حضرت امام مراجعه کنید.
2-استکبار ستیزی : ایستادن بر سر حقوق اساسی ملت در برابر مستکبرین خارجی و داخلی(به بیانات حضرت امام و حضرت آقا مراجعه شود)
با همین دوتا آقای قالیباف به اندازه کافی پیاده میشوند ! (به گزارش کریستین ساینس مانیتور مراجعه  کنید و یا سخنرانی حضرتشان در گردهمایی شهرداران در سوییس)  مردمی بودن و سایر موارد پیشکش!
۲۸ فروردين ۹۲ ، ۱۲:۳۲ سید مجید - انقلاب سوم
سلام
موفق باشید
ایده نهایی امثال آقای قالیباف دولت الکترونیک است . خوب تا آخر خود بخوانید

یادمطالب شهیددیالمه راجع به میرحسین افتادم

 

سلام

دو مورد از سخنان محمود احمدی نژاد در این چند روز گذشته را رهبر انقلاب قبلا پاسخ گفته اند. یکی اینکه احمدی نژاد در سخنان اخیرش گفته: "برخی می‌گویند چرا حرف‌هایی می‌زنید که توقع مردم بالا برود در حالی که ما رییس‌جمهور شدیم که حق مردم را به مردم بدهیم، در برابر فساد و ظلم سکوت نکنیم و جلوی فساد را بگیریم " و دیگری اینکه " نمی گذارند کار کنیم". پاسخ های رهبر انقلاب را در لینک زیر بخوانید.

یا علی

http://yaasekabud.blogfa.com/post-60.aspx

 

سلام
احسنت.
سری به ماهم بزن منتظر نظراتتون هستیم
۲۶ ارديبهشت ۹۲ ، ۰۶:۵۶ سید امیر علی حیدری
سلام بنده خوب خدا
خسته نباشید خدا قوت
امیدواریم هر چه زودتر ظهور حضرت از راه برسه
 باید بصیرت خودمون رو تو انتخابات پیش رو نشان بدهیم نشان بدهیم که کلام یا لیتنی کنا معک ما... جواب هل من ناصرا ینصرنی امام مهدی است که هر روز با ندبه صدا می زند
 به امید خدا حماسه بزرگی در راه است. کرسی گرمی را انداختیم، کرسی آزاد اندیشی در مورد تایید صلاحیت هاشمی و مشایی؟! منتظر حضور گرمتان هستم.
یا حق/.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی