معلق میان ترهات شبه روشنفکرانه و ژست های شبه سنتی(درباره فیلم من مادر هستم)
معلق میان ترهات شبه روشنفکرانه و ژست های شبه سنتی
(نگاهی گذرا به من مادر هستم آخرین ساخته فریدون جیرانی)
1- 1- نشان دادن واقعیت های اجتماعی به این بهانه که هست بسیار خنده دار است حالا وقتی که ادعای اصلاح هم در میان باشد دیگر به حماقت میل میکند. اساتید اخلاق توصیه می کنند به عمل به معروف تا جایی که برای انسان ملکه شود و میگویند مثلا به خاطر این که واقف به معنی حقیقی و بطون قرآن نیستید قرائتش را ترک نکنید که این وسوسه شیطان است . مشابه همین منظق را هم درباره عمل زشت و منکر داریم . اما دوستان ما تصور میکنند که عمل کردن یک پایگاه نظری دارد و انسان بر اساس مجموعه ای از اطلاعات تاکید میکنم مجموعه ای از اطلاعات تصمیم میگیرد و عملش را ساماندهی میکند . و همین باعث میشود تا بیش از هفتاد دقیقه صحنه های شرب خمر و زنا و ... را به نمایش در آورند تا به اصطلاح نقدش کنند .
2- 2- صحبت کردن از طبقه کار بسیار دشواری است . طبقه مفهومی است که در نظرگاه خاصی از جامعه شناسی طرح میشود و نمیتوان آن را در هر جایی به کار برد و به همه گروهها نسبت داد و مدام از تعابیر طبقه روشنفکری و طبقه مذهبی و از این دست استفاده کرد بدون تذکر به معنی و مفهوم آن. حال اگر از روی تسامح این تعابیر را بپذیریم حتما باید بپذیرم که وقتی از این لفظ برای دلالت بر گروهی خاص استفاده میکنیم قصد داریم تا آن گروه را از سایرین به لحاظ اندیشه و کنش و ... متمایز کنیم . اما شخصیت های فیلم آقای جیرانی به شدت بی هویت اند و اصلا روی زمین نیستند . برای مثال نادر (فرهاد اصلانی) که از ابتدای فیلم مشروب خوار و بی قید نشان داده میشود به یکباره هنگامی که سیمین(پانته آ بهرام) دختری که نادر در جوانی با او رابطه داشته و حتی کار به کورتاژ و سقط جنین هم رسیده است وارد خانه نادر می شود؛ نادر از این که با حوله برابر او ظاهر شود خجالت کشیده و بدو بدو به سمت اتاق میرود تا لباس عوض کند! نماینده سنت در فیلم از همین دست کارهاست و روشنفکری را هم مشروب خواری و تابلو های نقاشی آویزان شده به در و دیوار و چند قطعه موسیقی نمایندگی میکنند!
3- 3- پانزده دقیقه پایانی فیلم دست فیلم را رو میکند . در آخرین سکانسی که دادگاه در آن نمایش داده میشود نادر که هم پدر و هم وکیل آوا (باران کوثری) شخصیت محوری فیلم است در طی دیالوگی طولانی میگوید که دختر او مقصر نیست و پاک ومعصوم است (آوا در حالی که به شدت مست بوده تن به زنا با سعید(حبیب رضایی) که دوست صمیمی پدرش است و او را عمو خطاب میکند میدهد و در ادامه فیلم دست به قتل سعید میزند .) و آن کسی که مقصر است و باید مجازات شود خود اوست چرا که در جوانی با سیمین(همسر سعید) رابطه داشته و بعد او را مجبور به سقط جنین کرده و باعث شده او دیگر توانایی بارداری نداشته باشد ! در یکی دیگر از سکانس ها پایانی وقتی میخواهند آوا را برای اعدام و اجرای حکم قصاص ببرند روحانی که موظف است دقایق آخر با آوا صحبت کند این آیه از قرآن کریم را برایش تلاوت میکند : «قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ» و آیه را اینگونه معنی میکند که :«بگو ای بندگان من ای کسانی که زیاده روی کردید در گناه...» و دوستان ما همین ترجمه غلط را مبنای فیلم قرار داده اند و در واقع پیام فیلم اینست که کمتر مشروب بخورید و در زنا کردن اسراف نکنید تا به سرنوشت شخصیت های فیلم دچار نشوید ...!
4- 4- و در آخر باید گفت آقای جیرانی آمدیم بی خیال همه مطالب بالا شدیم با این ادعا که شما فیلم اجتماعی ساخته اید چگونه کنار بیاییم ؟ فیلمی که شخصیت هایش به شدت مذبذبند و متعلق به ناکجا آبادند کدام اجتماع را نمایندگی میکند ؟ کدام جامعه را نقد میکند ؟